Tajomstvo života.

Istý, bohatý a vplyvný muž bol vysoko v horách. Dozvedel sa, že na konci údolia pod strmou skalnou stenou, na samote žije veľmi starý muž, ktorý pozná tajomstvo života. Rozhodol sa, že tam  zájde a požiada starca, aby mu to tajomstvo prezradil i keby ho to malo stáť čokoľvek.

Bohatý a vplyvný muž prišiel na koniec údolia a vskutku našiel tam polorozpadnutú chatrč, u ktorej na priedomí sedel starý muž v prostom odeve.  Starec si pohládzal dlhú a šedivú bradu a pozeral sa dookola na veniec štítov, nad ktorými sa tvorila rozptýlená hmla strhávaná silnejúcim vetrom.

„Prepáčte, pane…“

„Ja nie som žiadny pán.“ Starec prerušil bohatého a vplyvného muža skôr ako mohol vysloviť svoje prianie. Otočil sa k svojmu hosťovi a ich pohľady sa stretli.

Bohatý a vplyvný muž sa pozeral do očí, v ktorých sa zrkadlil okolitý priestor. V zraku starca bola hĺbka, ktorá ho rozochvela neistotou. „Prišiel som…“

„Viem, prečo si prišiel.“ Starec opäť prerušil svojho hosťa.

Bohatý a vplyvný muž sa dostal do rozpakov. Čakal čokoľvek, len nie takéto privítanie.

„Keď chceš poznať tajomstvo života, musíš ísť dolu k potoku a umývať riady.“

„Viete, kto ja som?“ Bohatý a vplyvný muž neskrýval svoj hnev.

„Viem to veľmi dobre.“ Starec sa opäť začal zaujímať o dymiace vrchy.

„Dám vám čokoľvek, o čo si zažiadate.“ Povedal bohatý a vplyvný muž už miernejším tónom.

„Myslel som, že chceš poznať tajomstvo života.“ Starec sa k nemu ani neotočil.

Bohatému a vplyvnému mužovi neostávalo nič iné, len veľmi neochotne poslúchnuť starca a pobrať sa k potoku.

Prešli tri dni.

Starec sedel na priedomí a lúskal fazuľové struky.

„Už mám celkom skľavené prsty.“ Ozval sa rozhorčený hlas bohatého a vplyvného muža. „Viete čo s vami môžem urobiť?“ Zlosťou sa triasol.

Starec dolúskal struky a uprel zrak na svojho hosťa. „Myslel som, že chceš poznať tajomstvo života.“

„Ale ja nie som nejaký poskok. A nehodlám si na to zvykať.“

„Si bohatý a vplyvný muž. Viem, že máš ľudí, ktorí by za teba robili tú prácu len aby sa dostali do tvojej priazne. Viem, že so mnou môžeš urobiť čokoľvek si zmyslíš, ale potom by tvoja cesta bola úplne zbytočná.“ Starec hrabol do hrnca a vybral odtiaľ jeden zabudnutý struk. „Ja mám prácu aj ty máš prácu.“ S týmito slovami sa pobral do svojej chatrče.

Prešli tri mesiace. Okolité štíty žiarili čerstvým snehovým popraškom. Starec na priedomí mal cez plecia prehodený kabát a napchával si fajku dohánom.

„Prepáčte otče, už prešiel nejaký čas a robil som, čo ste po mne žiadali.“ Pred starcom sa pristavil bohatý a vplyvný muž. „Voda v potoku je studená, ale mi to už nevadí. Bol by som naozaj rád, keby som sa mohol dozvedieť tajomstvo života.“ Povedal skromne bohatý a vplyvný muž bez akéhokoľvek náznaku hnevu.

„Chlapče, voda v potoku tečie ako myšlienky tvojou mysľou. Ani vodu ani myšlienky nezastavíš.“ Starec vytiahol kresadlo a zapálil si fajku. „Skús chytiť vodu do zovretej dlane.“

Na bohatého a vplyvného muža sa uprel pohľad s hĺbkou priestoru, poznania so zrkadlom modrej oblohy.

„Rozumiem, otče.“ Odpovedal bohatý a vplyvný muž a pobral sa svojou cestou k potoku.

Po roku prišiel starec k potoku. Bolo po búrke a v potoku bolo hodne vody.

Bohatý a vplyvný muž stál po kolená vo vode a naberal do panvice piesok. Zbadal starca a kývol mu na pozdrav. „Tu je jemný piesok a veľmi dobre sa s ním čistia zamastené panvice.“ Povedal a vyšiel z vody von.

„Myslel som, že si prišiel, aby si poznal tajomstvo života.“ Povedal starec.

Bohatý a vplyvný muž sa zhlboka nadýchol, obehol pohľadom okolité vrchy a stretol sa so starcovým pohľadom.

„Naozaj, ani som si neuvedomil koľko času ubehlo.“ Povedal a pozrel sa na vyblýskané hrnce pri vode. „Ďakujem, otče, skutočne to už nepotrebujem vedieť.“

About Milan Turek

science beyond borders, literature, photography, PhD in biophysics
This entry was posted in 30 sekundové čítanie, Príbehy and tagged . Bookmark the permalink.

Pridaj komentár

