Kto je najkrajší na svete?

Profil a pozadie tejto otázky poznáme veľmi dobre – veď kto by už len nepoznal rozprávku o krásnej a dobrosrdečnej Snehulienke a o krásnej, ale súčasne zlej kráľovnej?

Stavba jazyka svojím stupňovaním buduje pyramídu a na jej vrchole stojí prívlastok s predponou – Naj. Naj je pánom sveta. Vyčleňuje z masy naj – bohatšieho, – milšieho, -múdrejšieho – silnejšieho, atď., atď.  

Pekný – krajší – najkrajší – vrchol a kráľ pyramídy, pretože, ak ste milá dáma (milý pán) iba krajší, ste postavení na jeden zo schodíkov a nie je celkom jasné, kto je nad vami a kto pod vami.

Nie je to ľudské súperenie len behom veveričky v mlynčeku? Kto koho zhadzuje zo schodíkov v dravej túžbe zaujať miesto kráľa – kráľovnej? Naj vybehne na vrchol pyramídy a okamžite buduje protilietadlové, protitankové, protiraketové a neviem proti čomu všetkému obranné pozície.

A napokon kto v známom príbehu kladie tú ošemetnú otázku a potom v zášti, v srdci naplnenom horkosťou berie jed, aby veci nerovné vyrovnal vlastným spôsobom? Zlá, zlá a tretí krát zlá kráľovná.

Dobro stelesnené Snehulienkou si nepotrebuje klásť túto otázku. Dobro sa nešplhá na vrchol pyramídy. Dobro nevydáva zbytočnú energiu na veci, ktoré sú nepodstatné, na veci, ktoré ani nie sú pre Dobro témou, o čom by sa hodlalo baviť. Dobro je totiž súčasťou procesu, v ktorom stoja na vrchole pyramídy všetci.

Nuž teda milé dámy (milí páni), ak si zoberiete do ruky zázračné zrkadielko a v ňom sa objaví neznáma tvár a vy sa opýtate „Povedz mi prosím, kto je najkrajší na svete?“, vedzte, že stačí si pomyslieť „si to ty moja milá (milý)“.

Sledujte tú tvár pozorne. Určite sa na vás z toho zrkadielka usmeje.

About Milan Turek

science beyond borders, literature, photography, PhD in biophysics
This entry was posted in 30 sekundové čítanie. Bookmark the permalink.

6 Responses to Kto je najkrajší na svete?

  1. isia píše:

    Váš článok je ako vždy veľavravný p.Turek a ja vám zaň ďakujem!

    Ano, krása, tá pravá a neopakovateľná je v našich srdciach. Nie na povrchu, ale pod ním. Je vzácna a preto je chránená v hmotnom svete telom hmotným. 🙂 Ak stretneme naozaj “krásneho”, t.j. láskavého človeka, stačí nám chvíľa a jeho krása vynde napovrch. Cez srdce cítime i vyžarujeme svoju krásu.

    Moja mama prekonala rakovinu prsníka a keďže už bolo dosť neskoro, prišla oň. Určitú dobu sa predo mnou schovávala, aby som nevidela tú ranu. Snažila som sa ju upokojiť. Vysvetlila mi, že nechce aby som to videla, lebo už nie je taká ako predtým. Lenže…či vtedy, alebo pred mesiacom, rokom…pre mňa bola, je a bude nádherná! Nič sa na tom nezmení, lebo moje srdce pozná jej dušu, lebo to, aké sa vidíme nie je škrupina, ale vnútro. A tak je to u každého z nás. A keď sa pozeráme cez srdce, srdce vidíme, keď sa pozeráme len očami, vidíme len to, čo je na prvý pohľad vidieť.

    A ako ste napísal dobro nemá potrebu sa predbiehať, súťažiť. Dobro je, rovnako ako je Boh a na tom sa nič nemení. Kto má potrebu v týchto veciach súťažiť, neverí sám sebe, neverí, že je naozaj taký, za akého sa vydáva. 🙂

  2. Milan Turek píše:

    Isia, vaše komentáre sú ako vždy súčasťou a obohatením témy a ja sa vždy teším akonáhle v zozname komentárov k článkom vidím vaše meno, pretože mám vedomie reflexie pocitu, z ktorého vychádzam pri písaní článku. A to je dobré pre všetkých, čo venujú čas (hlavne v tomto horúcom období), aby si prečítali tieto riadky.

  3. isia píše:

    Ďakujem pán Turek, ani neviete ako veľmi ste ma potešili! Moc si to vážim!

    U nás práve prišlo osvieženie v podobe dažďa na naše horúce hlavy, aby sa nám ľahšie premýšľalo nad podstatnými vecami 🙂 .

    Krásny deň prajem všetkým! 🙂

  4. lilah píše:

    kuk? 😉 … ako dávno som sem nenakukla … ako ale vidíš, zjednávam nápravu … 😆 …
    pekná úvaha, má krásnu hĺbku… ale nebola by som to ja, ak by ma niečo nenapadlo … 😀 … na každého múdreho ešte múdrejší, na každého hlúpeho, hlúpejší , na každého krásneho, krajší … atd.. no čo s týmto narobíme? … pokiaľ to, ale vidíme, je nám fajn .. a žiadne Naj nám nehrozííí … 😀 …

Pridaj komentár

